Joomla и шаблоны

Популярные материалы

Помните времена когда иметь маленький телефон было крyто?

Такие времена уже прошли.

Смартфоны с большими экранами появились не так давно, но тенденция показывает что они уже никуда не денутся. Это самое время подумать как же мы стали делать дизайн для мобильных устройств и в частности для фаблетов.

Что такое Фаблет?

Слова говорят сами зя себя: phone + tablet = phablet (фаблет).

Так что по сути это всё тот же смартфон, с большим экраном но не таким огромным чтоб называть его Планшет. Многие признают что это устройства с диагональю экрана от 127 до 180 мм. Для примера размер экрана IPhone 5s будет в районе 100мм.

Так что единственное что отличает фаблет от смартфона это размер экрана. Начинка обычно не сильно отличается от того что мы привыкли видеть в смартфонах и планшетах.

Фаблеты не так новы как может показаться владельца IPhone6+. Правда в том что рынок фаблетов придумала Samsung выпустив в 2011 году свой 5.3-дюймовый Galaxy Note, который сразу завоевал клиентов.

Почему?

Исследования показывают что всё большее число пользователей мобильных устройств используют их для просмотра визуального содержимого, в то время как основыне функции телефона (звонки, СМС и т.д.) уходят в прошлое. Так что имея это ввиду не стало сюрпризом ожидание роста рынка фаблетов на 36% к 2018 году в то время как рынок смартфонов возрастет только на 4% Statista.

What is a phablet?

Взаимодействие с фаблетом

Фаблеты очень крутая штука и большинство пользователей хотят себе такой. Но даже такие пользователи не уверены что фаблетом будет пользоваться так же легко как и их смартфоном. Проблема в том что с ростом диагонали экрана ваши руки и пальцы остаются такими же. Так что единственный вариант это вносить изменения в интерфейс самого фаблета.

Вы наверное знакомы с аналитикой посещенной исследованиям какие области наиболее удобны для пользователей мобильных устройств.

Steven Hoober first used the term “thumb zone” in his 2011 book “Designing Mobile Interfaces” referring to it as “the most comfortable area for touch with one-handed use.” This statement is based on the analysis of 1,333 observations of smartphones in use, which showed that 49 percent of users hold their smartphones in one hand and by doing so rely on their thumb to get things done. According to the same research;

36 percent of users hold their phones cradled, with either the thumb or finger on the screen

15 percent of users hold their smartphones with two hands, out of which 90 percent hold the device vertically and only 10 percent horizontally

But how does the picture change with phablets? Do users try to stretch and reach across the screen or do they switch the grip?

According to recent research conducted by Steven Hoober, “people use their non-dominant hand, and they frequently switch hands, as well as the way they’re gripping the phone.” This refers to different smartphones, including phablets.

But when we look at how the natural thumb zone changes on different screen sizes, it becomes obvious that users are not going to torture themselves with a one-hand grip trying to reach all areas of the screen. The assumption is that they’ll simply change the grip and adjust. With this in mind we can expect that users won’t bother about the big screen size and will just keep changing their grip to hold and interact with the phablet comfortably.

Zones lineup

This may seem like a huge relief, but considering that many users multitask while using their phablets, one-handed grip is still going to be a necessity. So ideally it would be smart to design the mobile interface the way that main interaction points stay within natural thumb zone. This way users won’t even need to switch the grip.

But in reality this doesn’t always work.

How to Design for a Phablet

So Samsung Galaxy Note was more or less the first phablet in the market, but the only thing it could offer to make the interaction easier was a stylus. It does somewhat help, but a stylus is just a complementary tool that not all of us like.

Apple seemed to be concerned with the comfort of its users a bit more in that sense. With the announcement of iPhone 6 Plus, they also announced the OS level “Reachability” feature: by double-tapping the home button, iOS will push the top of the screen down within users natural thumb zone. This feature is certainly not natural, it increases the time on task and the number of steps required to perform a task, but still it’s an option that other phablet users do not have.

Another solution offered by Luke Wroblewski is to reposition the most important interaction points at the bottom of the screen and change the order of all controls from bottom to the top according to their importance level. I think this may be a really good option for iOS developers, but won’t be applicable for a number of Android phablets like Google Nexus 6 that has a bottom control bar, which may conflict with the application level controls.

Nexus 6

Closing Thoughts

Phablets are definitely shaping the way we consume digital content, impacting the way we design for mobile. We need more actual usage data and research to ground UX design decisions and make the interaction with bigger screens as comfortable as with smaller smartphone screens. The real challenge for UX professionals is to enhance all the greatness of the phablet with the most natural and least painful way of interaction.